MELAYU PULAU PINANG PERLU BANGKIT UNTUK BERUBAH, MASA TIDAK MENUNGGU KITA

Wednesday, August 26, 2009

Pusat Siber Cafe Beroperasi Tidak Mematuhi Peraturan!





Siber Cafe tidak dilesenkan oleh Pihak Berkuasa Tempatan. Didapati industri siber cafe wujud di kawasan bandar dan juga di pekan-pekan kecil luar bandar tanpa kawalan. Ada peraturan tidak membenarkan pelajar-pelajar beruniform sekolah memasuki pusat-pusat siber cafe tetapi pihak berkuasa manakah yang mengadakan pemantauan pusat-pusat tersebut? Walaupun pusat siber cafe menyediakan kemudahan internet untuk pelajar-pelajar yang tidak mampu. Tetapi kebanyakan pelajar-pelajar sekolah tidak menggunakan kemudahan internet sebagai sumber mendapatkan ilmu pengetahuan. Ada pusat-pusat siber cafe menyediakan pelbagai permainan komputer yang menyeronokkan pelajar-pelajar sekolah. Seorang pelajar yang pernah ditemui memberi tahu bahawa ia menghabiskan antara 4 - 5 jam sehari ataupun RM4 - RM5 sehari. Kebanyakan pelajar sekolah menjadikan pusat siber cafe sebagai tempat mereka ponteng sekolah. Di kawasan Kompleks Bukit Jambul terdapat tidak kurang 4 buah pusat siber cafe yang mulai beroperasi awal pagi jam 8.00 pada setiap hari.
Difahamkan pelajar-pelajar yang memasuki premis-premis ini diminta membuka baju sekolah kononnya tidak melanggar larangan yang ditetapkan oleh pusat siber cafe. Oleh itu didapati pelajar-pelajar sekolah yang berada dalam pusat siber cafe akan berseluar dan berkasut sekolah tanpa baju ataupun berbaju dalam (singlet) sahaja. Peraturan yang melarang pelajar-pelajar sekolah memasuki premis berkenaan telah dimanapulasikan oleh pengusaha-pengusaha pusat siber. Pihak perlesenan Majlis Perbandaran Pulau Pinang tidak mempunyai kuasa untuk memantau atau mengambil tindakan terhadap pusat-pusat siber berkenaan kerana MPPP tidak melesenkan perniagaan tersebut. Cuma pihak PDRM sahaja yang difahamkan boleh mengambil tindakan mengikut undang-undang yang sedia ada.
Masyarakat prihatin tentang masa depan anak-anak bangsa kita perlu menyalurkan maklumat ini kepada pihak PDRM. Jangan dibiarkan pusat-pusat siber ini beroperasi tanpa kawalan. Keuntungan diutamakan oleh pengusaha siber tetapi yang jadi mangsa adalah pelajar sekolah yang malas ke sekolah.

2 comments:

Anonymous said...

Polis mesti telus dan amanah menjalankan tugas. bukan tak tahu, tahu!

Anonymous said...

Ada siber cafe Teluk Kumbar main judi kata orang sini kerana ramai golongan remaja di situ, minta siasat.