MELAYU PULAU PINANG PERLU BANGKIT UNTUK BERUBAH, MASA TIDAK MENUNGGU KITA

Friday, August 28, 2009

Rumah Selalu Dinaiki Air Sistem Perparitan Tidak Memuaskan!

Hujan lebat berterusan sepanjang hari mengingatkan kita dalam bulan Ramadhan pada 5 September 2008 dan 30 September 2009 di mana beberapa buah kampung di kawasan Teluk Kumbar, Bayan Lepas dan Balik Pulau di tenggelami air. Penduduk yang terlibat dengan kawasan banjir tidak tidur lena dengan keadaan hujan yang berterusan. Pemimpin masyarakat seperti JKKK dan Pusat Khidmat DUN juga tidak harus melihat masalah banjir sebagai perkara biasa bila datangnya musim hujan.
Seorang penduduk, Nizam yang menetap di Kg. Sungai Batu dilaporkan mengalami masalah banjir sejak tiga tahun yang lalu. Setiap kali hujan maka kawasan rumahnya akan digenangi air dan lumpur. Kata beliau, rumahnya mudah dinaiki air walaupun hujan tidak lebat. Apatah lagi bila hujan lebat dan berterusan, air akan melimpahi dan memasukki rumahnya dan perabut-perabut rumah tidak dapat diselamatkan lagi. Beliau sekeluarga sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga pada setiap kali hujan.
Menurut beliau lagi, kejadian ini dapat dielakkan jika sistem perparitan dinaiktarafkan supaya air dari belakang dan sekeliling rumahnya dapat dialirkan dengan baik. Beliau telah memohon dan merayu melalui JKKK dan Pusat Khidmat DUN tetapi sehingga kini permohonan tersebut belum ada petanda yang positif. Melalui ruangan ini, beliau merayu agar pihak-pihak yang berkenaan dapat mengambil tindakan segera supaya penderitaan beliau sekeluarga selama tiga tahun dapat ditangani.

4 comments:

Anonymous said...

Banyak peruntukan kerajaan persekutuan dibelanjakan untukr rakyat PPseperti buat jalan kampung, parit dan sebagainya. Kerajaan negeri tipu rakyat!!

Anonymous said...

Salam semua,
Rumah mak saya juga mengalami masaalah yang sama tahun lepas,tapi yang heran bukan sistem perparitan yang di bina tapi jalan tar yang di bina, ini telah memburukan lagi keadaan,bila jalan ini menggangu aliran air.Hujung bulan lalu masaalah yang sama berlaku lagi. dan akan berlaku lagi bila hujan.

Pemohon Pemecah Jalan
Pulau betong

Unknown said...

Salam hormat dan selamat berpuasa,
Mohon perhatian daripada pihak-pihak berkenaan seperti JKKK dan wakil rakyat kawasan berkenaan berkaitan masalah sahabat kita di atas yang menetap di Pulau Betong.

Anonymous said...

Difahamkan kes penduduk di Kg. Sg.Batu dalam 'post' di atas telah mendapat perhatian wakil rakyat kawasan. TK kpd YB berkenaan.